Uczeń ma prawo do :

                         a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, uwzględniając przy tym warunki i możliwości szkoły

  1. informacji o przysługujących mu prawach i obowiązkach, systemie kar i nagród, zasadach oceniania i trybach odwoławczych.
  2. życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
  3. swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia i przekonań światopoglądowych
    i religijnych,do ich prezentacji na terenie szkoły w ustalonej z wychowawcą formie, jeżeli nienaruszają one zasad humanizmu.
  4. wypoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych.
  5. rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów poprzez uczestnictwo w kółkach zainteresowań , konkursach, olimpiadach
  6. korzystania, zgodnie z odrębnym regulaminem z form pomocy materialnej , jakimi dysponuje szkoła
  7. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce takich jak : kartkówek, sprawdzianów itp.
  8. pomocy w przypadku trudności w nauce w ramach zorganizowanych zespołów dydaktyczno – wyrównawczych , indywidualnej pomocy nauczycieli
    i pomocy koleżeńskiej
  9. Korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego w celu rozwiązywania osobistych i szkolnych problemów.
  10. Do dochodzenia swoich praw w następującym trybie:
  11. 2.Uczeń ma uprawnienia:
  12. Otrzymania jasno sprecyzowanych wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny z każdego przedmiotu oraz o przewidywanych formach oceniania i ich przybliżonych terminach.
  13. Wyższego poziomu nauczania zgodnie z jego potrzebami
  14. Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej (uzasadnionej) oceny.
  15. Do wypowiadania opinii o programach i metodach nauczania
  16. Zgłaszania władzom szkoły, nauczycielom, przedstawicielom Rady Rodziców uwag, wniosków, postulatów dotyczących wszystkich spraw uczniowskich oraz otrzymania informacji o sposobie ich załatwiania.
  17. Wpływanie na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
  18. Wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych (w przypadku szczególnych osiągnięć ma prawo do eksponowania ich na terenie szkoły).
  19. Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki po wcześniejszych ustaleniach z nauczycielami.
  20. 2.Przywileje ucznia:
    1. Zgłaszania nieprzygotowania do zajęć, ilość i tryb zgłoszeń ustalana jest znauczycielem przedmiotu. Nieprzygotowania nie można zgłosić w przypadkuzapowiedzianej kartkówki lub sprawdzianu. Zgłoszenie nieprzygotowania powywołaniu do odpowiedzi pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
    2. Zgłoszenia nieprzygotowania bez wpisu do dziennika, w przypadkuuzasadnionej nieobecności, trwającej co najmniej tydzień.
    3. Do pisania nie więcej niż jednego w ciągu dnia i nie więcej niż trzech w ciągutygodnia sprawdzianów wiedzy i umiejętności.
    4. Uczeń ma obowiązek :
      1. Dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje
      2. systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły

- rozmowa z wychowawcą

- rozmowa z pedagogiem lub psychologiem szkolnym

- zgłoszenie problemu przedstawicielom Samorządu  

Uczniowskiego

- przedstawienie problemu Dyrektorowi Szkoły

-         nie wagarować,

-         nie unikać wybranych lekcji,

-         punktualnie przybywać na zajęcia,

-         usprawiedliwiać nieobecności (usprawiedliwienia nieobecności należy przedkładać wychowawcy klasy w ciągu tygodnia po okresie nieobecności).

-         uczestniczyć w dodatkowych wybranych przez siebie zajęciach edukacyjnych

  1. Uczniowie mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie § 21 a Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 30 kwietnia 2007 r w sprawie warunków
    i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
    w szkołach publicznych ( Dz. U. nr 83, poz. 562 z późn. zmianami), a udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę
    z zachowania zgodnie z zapisami statutu.
  2. przestrzegać zasad kultury i współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Podczas zajęć edukacyjnych być zdyscyplinowanym, wykonywać polecenia nauczyciela, okazywać szacunek kolegom
    i nauczycielowi.
  3. Współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed szkołą,

     byćwspółodpowiedzialnymza wyniki jej pracy i wszystkie

                   sprawy społeczności uczniowskiej:

-         uczestniczyć w imprezach szkolnych, akademiach, apelach, wycieczkach,

-         brać udział w ważnych uroczystościach państwowych
i szkolnych w strojugalowym,

-         terminowo i rzetelnie wykonywać prace społeczne
i powierzone zadania.

  1. Szanować i chronić majątek szkoły, przeciwdziałać przejawom nieodpowiedzialności, nietolerancji, przemocy i niekoleżeństwa oraz lekceważenia obowiązków ucznia, przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły.
  2. Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, zwracać uwagę na bezpieczeństwo własne
    i kolegów, informować pracowników szkoły o wszelkich zagrożeniach.
  3. być odpowiedzialnym za własne życie , zdrowie, higienę oraz rozwój
  4. dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole
  5. uczestniczyć w dodatkowych zajęciach edukacyjnych
  6. W dniach szczególnie uroczystych obowiązuje strój galowy – uczeń powinien przyjść w białej koszuli a uczennica w białej bluzce. Jako dopełnienie stroju obowiązują ciemne spodnie lub spódniczki.
  7. Nie wchodzić w kolizje z prawem, w szczególności nie kraść, nie rozprowadzać i nie używać środków odurzających
  8. Nie palić papierosów, nie spożywać alkoholu na terenie szkoły
    i w jej najbliższym otoczeniu
  9. Podczas zajęć edukacyjnych nie korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
  10. Przestrzegać obowiązujących norm prawnych
  11. Nie wnoszenie na teren szkoły środków zagrażających życiu
    i zdrowiu. W przypadku wniesienia przez ucznia na teren szkoły substancji niewiadomego pochodzenia lub przedmiotu zagrażającego życiu i bezpieczeństwu ucznia i innych osób, nastąpi ich zabezpieczenie, spisanie protokołu,
    a w szczególnych przypadkach powiadomienie policji.
  12. Przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru
    iuczesania ( nie farbowane włosy )
  13. Za każdy dzień nieobecności dostarczyć usprawiedliwienie od rodziców w ciągu 7 dni po powrocie do szkoły. Po tym terminie nieobecności uznawane będą za nieusprawiedliwione.
  14. 1. Uczniów nagradza się za :
    1. rzetelną naukę i pracę społeczną
    2. wzorową postawę
    3. wybitne osiągnięcia
    4. koleżeństwo
    5. wrażliwość na krzywdę i pomoc potrzebującym
    6. nagrody przyznaje Dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców.
    7. Rodzaje nagród i sposoby ich przyznawania:
      1. pochwała wobec klasy przez dyrektora szkoły
      2. pochwała na apelu szkolnym
      3. dyplom dla wyróżniających się uczniów i klas
      4. nagroda pieniężna lub rzeczowa
      5. list pochwalny do rodziców
      6. nadanie honorowego tytułu „Godny Patrona Szkoły”   ( w Szkole Podstawowej)
      7. nadanie honorowego tytułu „ Primus Inter Pares”
        w Gimnazjum
      8. Stypendium, przyznane zgodnie z odrębnymi przepisami.
      9. Nagrody finansowane są przez Radę Rodziców .
      10. Decyzje o przyznaniu nagród rzeczowych są opiniowane przez Dyrektora Zespołu, Radę Pedagogiczną, Samorząd Uczniowski, Radę Rodziców.
      11. Karze się ucznia za nieprzestrzeganie postanowień Statutu:
        1. upomnieniem ustnym i pisemnym wychowawcy
        2. upomnieniem lub naganą ustną i pisemną dyrektora
        3. zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, imprezach sportowych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz .
        4. czasowe zawieszenie przywilejów ucznia
        5. przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole
        6. Na winnych zniszczenia mienia szkolnego spoczywa obowiązek naprawienia szkody lub poniesienia kosztów naprawy w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie.
        7. W szkole nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność ucznia.

Nagrody i kary

         Wymienione wyżej kary mają wpływ na ocenę z zachowania.